De correcte religie

Er zijn vandaag de dag zo’n 4.200 geschatte religies op de wereld! Dit is verbazingwekkend aangezien er maar één God is, wie alléén het universum en alles daarin heeft geschapen. Hoe kunnen er dan ruim 4.000 religies bestaan voor één Schepper?

Het idee dat eenieder God kan aanbidden volgens hun begeerten, en dus ook talloze religies zijn, is ondenkbaar. Zo ook de gedachte dat wij God kunnen negeren en ons leven kunnen leiden zonder verantwoording te hoeven afleggen is ondenkbaar. God heeft ons niet zinloos geschapen of ons gelaten zonder leiding. Door Zijn Genade, heeft Hij voor ons een complete wijze om te leven uitgelegd, voor onze welvaart in dit leven en het hiernamaals.

Hoe kunnen wij weten welke religie wij moeten volgen met zoveel religies in de wereld? Je zult misschien verbaasd zijn om erachter te komen dat er maar één enkele religie is die alle aspecten van aanbidding koppelt naar de Schepper alléén, zonder deelgenoten toe te kennen aan Hem of Hem gelijk maakt met Zijn schepping.

Er zijn religies die geloven dat het universum vele goden heeft, zoals de Griekse mythologie. Sommige religies geloven dat afgoden fysieke vertegenwoordigers zijn van God, en daarom richten zij hun aanbidding naar houtwerken of beelden. Weer andere religies leren een doctrine van aanbidding met tussenpersonen zoals vrome mensen. Sommigen praktiseren een vorm van voorouderlijke aanbidding, gelovend dat de doden invloed kunnen hebben op de rijkdom van de levende. En vele geloven dat God een zoon zou hebben die ook wordt aanbeden en als een tussenpersoon dient tussen de mens en God.

Alle bovenstaande voorbeelden hebben verschillende rituelen, hebben onderscheidende namen, maar delen dezelfde praktijken. Allen richten aanbiddingen naar de schepping, of iets dat is geschapen of iemand die is geboren.

De correcte religie, de natuurlijke wijze van het leven, is om de Schepper te aanbidden, Hem alléén, en niet de schepping. De Profeet Mohammed heeft dit eenvoudig uitgelegd toen hij werd gevraagd: ‘Wat is de grootste zonde?’ Hij zei: “Dat je deelgenoten toekent in de aanbidding van Allah, terwijl Hij alléén jou heeft geschapen.”


Dit is de Islam. Dit is de religie van Abraham.
“Zeg: ‘Waarlijk, mijn Heer heeft mij naar een recht Pad geleid, een rechte godsdienst, de religie van Ibraahiem (Abraham) die Hanief was. En hij behoorde niet tot de veelgodenaanbidders.” [Koran 6:161]

1